Amikor bizonytalan a KHR listán való szereplés

Sokan fordulnak hozzánk azzal a kérdéssel, hogy „nem tudom, rajta vagyok-e a KHR-en”. Több módon is ellenőrizhető, hogy milyen adatokkal szerepelünk a KHR listán. Első lépésként ismernünk kell azokat a szabályokat, amelyek alapján bekerülhet valaki a listára. Ha például egy ügyfél a jelenlegi minimálbérnek megfelelő összegű tartozással rendelkezik, és ez a tartozás 90 napnál is régebbi, akkor automatikusan felkerül a negatív listára, és ezt a bejegyzést már nem lehet törölni.

Fizetési könnyítés – nem minden esetben jelent aktív státuszt

Amennyiben valaki például megszünteti folyószámla hitelkeretét, bekerülhet a KHR-be, mint „egyösszegű megfizetés alatt álló” ügyfél. Ha az ügyfél rendszeresen fizet, nem kerül fel a negatív listára, és ha a tartozását kiegyenlíti, az adott bejegyzés azonnal törlődik, vagy kérésre törölhető. Fontos, hogy ebben az esetben a bank felé jelezni kell, ha az ügyfél részletfizetésben szeretné rendezni a tartozását. Ezt a KHR-ben „fizetési könnyítés alatt álló hitelként” fogják rögzíteni.

Hogyan tudjuk meg, mi szerepel a KHR-ben?

BISZ Zrt.

Magyarországon a KHR rendszert a BISZ Zrt. üzemelteti technikai szempontból. Fontos megjegyezni, hogy ők nem felelnek az ügyfelek listára tételéért vagy levételéért; ezeket a műveleteket a bankok végzik. A BISZ Zrt. csak a technikai hátteret biztosítja, és adatokat szolgáltat megkeresés esetén. A KHR adatainak megismeréséhez a BISZ weboldaláról letölthető egy nyomtatvány, amelyet kitöltve és aláírva kell eljuttatni a cég levelezési címére. Az adatokat elektronikus úton is lekérhetjük, amelyeket általában 3-5 napon belül megkapunk.

Saját számlavezető bank

A saját számlavezető bankunknál is lekérdezhetjük a KHR adatainkat. Ha azt állítják a fiókban, hogy „ezt nem tudják megtenni”, az téves információ. A bankok, mint referencia adat szolgáltatók, kötelesek ezt a szolgáltatást biztosítani.

Online regisztrációs felületen, hiteligénylés közbeni KHR lekérdezés

Ha hitelt szeretnénk igényelni, és tisztában akarunk lenni a KHR adatainkkal, ezt megtehetjük online is, a hiteligénylési folyamat során. Ezt úgy tehetjük meg, hogy regisztrálunk egy banknál, ahol online hiteligénylési folyamat érhető el (például videó azonosítással), és hivatalosan megigényeljük a személyi kölcsönünket. A videó azonosítás során, vagy azt követően a bank munkatársa leellenőrzi a KHR adatainkat. Ha a hitelkérelem elutasításra kerül, tájékoztatnak minket, bár konkrét információt nem kapunk a tartozás részleteiről. Ha minden rendben, megnyugodhatunk, hogy nincs probléma a KHR-ben rólunk.